Archive     Archive     Archive     Archive     Archive     Archive    

Der Mensch
erscheint im Holozän

© Eike Walkenhorst

A visual poem after Max Frisch
Staging: Alexander Giesche

*** ​3sat award winner: 57. Berliner Theatertreffen ***
*** Nestroy Prize Winner: Best German Performance ***
*** Swiss Theatre Production 2020 ***

A mountain slides and someone loses their memory. Such is the reduced framework of Max Frisch's story Der Mensch erscheint im Holozän, which was published 40 years ago. Both, the protagonist Herr Geiser and the mountain gently drift into oblivion. The catastrophe lasts and beauty can be found in it. Under an almost tender gaze, the human being and dementia sufferer Mr. Geiser disappears in the narrative - and instead of the earth's mass, a self is slowly eroding here. Alexander Giesche's staging, which oscillates in its aesthetics between the virtual and the analog, between simulation and the all too real, makes the beauty of a catastrophe and its potential for healing palpable. And it poses the question of whether recognizing one's own finiteness might not also facilitate a new beginning.

 

Staging
Alexander Giesche
Set Design
Nadia Fistarol
Video
Luis August Krawen
Kostüme
Felix Siwiński
Composition
Ludwig Abraham
Light
Frank Bittermann
Dramaturgy
Joshua Wicke
Show all contributers
Audience Development
Philine Erni
Drama Teacher
Patrick Oes
Drama teacher assistant
Nadir Ak
Costume assistant
Ulf Brauner
Set design assistant
Marie Hartung
Production assistant
Natascha Zander
Extra (Children)
Benjamin Bubica, Rosa Curi, Alexia Finocchiaro-Piu, Julia Kalberer, Matti Kramer, Cara Stäger
Show less contributers

Supported by Ars Rhenia
Mit Dank an Stone Island

  • 1 hour 50 minutes, plus screening afterwards
  • Premiere: 23. January 2019
  • 🛈 Attention: Use of stroboscopes and fog!
    Introduction 30 min before the play
    Introduction: Joshua Wicke, Dramaturgy
00:00
00:00

Image gallery & Videos

Bits on Pieces
More texts and contexts related to our stagings in the theatre’s journal.
Directors Talk:
Christopher Rüping and
Alexander Giesche

With the series Directors Talk you can bring our in-house directors Alexander Giesche, Suna Gürler, Trajal Harrell, Yana Ross, Christopher Rüping, Nicolas Stemann, Wu Tsang, and co-artistic director Benjamin von Blomberg along with you into the productions of the 2021/22 season in eight conversations. During the second lockdown they met on Zoom to talk about here, now, and tomorrow, mainly in pairs and once round-robin. The conversations are part of the season preview, which presents the 2021/2022 season and is available now in all our venues, as well as free to order online.

more
Eigentlich müssten wir uns gegenseitig an der Hand nehmen und uns durch diese komischen Zeiten führen

Hausregisseur Alexander Giesche gewinnt für seine Inszenierung Der Mensch erscheint im Holozän den 3sat-Preis. Ein Gespräch über die Entstehung der Inszenierung, wichtige Elemente daraus und über immer neue und sehr persönliche Bezüge zu Max Frisch und dessen Erzählung.

more
Was bewahrt wird und was nicht

Gesprächsprotokoll des ersten Holozän-Nachglühen mit der Gerontopsychologin Barbara Schmugge, dem Präsidenten der Max-Frisch-Stiftung Thomas Strässle und der Kunsthaus-Kuratorin Mirjam Varadinis.

more
Der Schöpfer ist tot. Ab ins Museum!

Der Erfahrungsbericht von Tabea Steiner zu Der Mensch erscheint im Holozän

more
Der Regen tanzt im Strobo-Licht

Der Erfahrungsbericht von Julius Fintelmann zur Premiere von Der Mensch erscheint im Holozän

more
Ein Mann und eine Gruppe von Kristallklötzen

Ein Gedankenexperiment von Michael Fehr zu Der Mensch erscheint im Holozän

more